28 marca 2013

Age of Empires II HD Edition [Recenzja PC] {Strategia}
(13)

 
        Przyznam, że taka sytuacja zdarzyła mi się po raz pierwszy. Dostałem do recenzji grę, którą znam na wylot, w którą przegrałem setki godzin i która może spokojnie konkurować o miano jednej z najlepszych z jakimi miałem styczność. Age of Empires II HD Edition, bo o niej mowa, to odnowiona wersja hitu studia Ensemble z 1999 roku. Jednak czy gra mająca prawie 15 lat ma szansę podbić serca pecetowców raz jeszcze?




         Age of Empires II to kultowy RTS, który bardzo szybko podbił serca graczy i wiele z nich zamieszkuje do dziś, czego dowodem są wciąż żywe społeczności i odbywające się od czasu do czasu turnieje. To naprawdę spory ewenement, mogący spokojnie konkurować z tytułami takimi jak WarCraft czy Starcraft. AoE II HD Edition to ta sama gra, która przeszła gruntowną renowację, tak w kwestii grafiki jak i pod względem technicznym. Renowację, muszę przyznać, udaną!


"Gra wciąż zachwyca rozbudowaniem!"



         Mimo, że od ery świetności "ejdżów" upłynęło już sporo czasu, gra wciąż zachwyca rozbudowaniem. Mamy 18 nacji do wyboru, z czego każda ma delikatnie zmodyfikowane drzewo technologii oraz specjalną, unikalną jednostkę. Dzięki temu każdą nacją gra się inaczej, jako że gra wymusza od nas skupienie się na innych elementach. Dla przykładu Hunowie to typowy zerg bez limitu ilości jednostek, podczas gdy Krzyżacy swą siłę opierają o warowne zamki i małe odziały potężnych piechurów. AoE II HD Edition zawiera również dodatek The Conquerors, pozwalający nam na granie między innymi cywilizacjami Nowego Świata oraz dodający nowe kampanie.


Drzewa technologii wciąż zachwycają złożonością!

         Skoro już o kampaniach mowa, wypadałoby powiedzieć co nieco o dostępnych trybach gry. Są tak naprawdę dwa - gra standardowa oraz właśnie wspomniane kampanie, których mamy dwa zestawy, łącznie 9 sztuk. Przebiegają w sposób dość oczywisty - zostaje nam opowiedziana oparta na faktach, podzielona na kilka rozdziałów historia. W każdym rozdziale przyjdzie nam rozegrać misję, w której dostaniemy z góry określone jednostki (często również potężnego herosa) i szereg zadań do wykonania. Całość zrealizowano zgrabnie, jednak to nie kampanie są sercem AoE.




         Prawdziwe piękno gra pokazuje w trybie Standard, czyli po prostu meczu gracz vs. komputer lub gracz vs. gracz. Możemy przy tym wybrać rodzaj mapy (która i tak potem będzie losowa, ale dostosuje się na przykład do określenia "step" czy "dżungla"), limit jednostek, określić zasady wygranej oraz, oczywiście, wybrać nację, która pokierujemy. System tworzenia map i losowość meczów AoE są wręcz legendarne i wciąż zachwycają, dzięki czemu każda rozgrywka będzie inna!


Kampanie to tak naprawdę kwestia poboczna,
zrealizowano je jednak bardzo dobrze




        Rozgrywka dzieli się na 4 ery - Dark, Feudal, Castle i Imperial. W każdej z nich otrzymujemy dostęp do coraz lepszych jednostek, ale tak naprawdę od nas zależy kiedy spróbujemy sięgnąć po zwycięstwo. Możemy je odnieść na wiele sposobów, począwszy od podboju militarnego, przez budowę i obronę Cudu, aż po zbieranie rozsianych po mapie relikwii. Jeżeli dodamy do tego wspomniane wcześniej różnice między grywalnymi narodami to tworzy nam się tytuł, w który można grać na setki sposobów!




         Największą zmianą w stosunku do oryginału, co sugeruje sam tytuł wydania, jest grafika. Modele jednostek i budynków są wyraźniejsze i lepiej zanimowane, silnik graficzny został usprawniony, dzięki czemu gra chodzi po prostu płynniej. Wielu z Was zainteresuje na pewno fakt wspierania przez grę wielu monitorów, dzięki któremu bitwy nabiorą niespotykanej dotąd skali! Zapraszam do przejrzenia screenów, różnice w stosunku do oryginalnej wersji są naprawdę spore.


"Mamy sporo nowości w kwestiach sieciowych"





         Poza ulepszeniami graficznymi, mamy też sporo nowości w kwestiach sieciowych. Multiplayer doczekał się własnego lobby, z rankingiem, systemem szybkich meczów i wszystkim, czego graczom do szczęścia potrzeba. Do tego gra ma zaimplementowane osiągnięcia Steam (217 sztuk!) oraz chyba największą niewiadomą - wsparcie dla Steam Workshop, czyli wewnętrznej platformy modderskiej. W tej chwili ciężko cokolwiek o niej powiedzieć, ponieważ nie została jeszcze uruchomiona (gra ma mieć premierę 5go kwietnia). Multi natomiast wypada nieźle, mimo drobnych problemów technicznych, powodowanych wciąż trwającymi pracami nad nim. Gra się płynnie, matchmaking nie sprawia problemów, podobnie jak wewnątrzmeczowy czat. Ten element dość mocno kulał w oryginale, dobrze więc, że wydawca postanowił go rozbudować. Do tego aplikacja jest bardzo lekka, bez problemu daje się zmniejszać i przywracać, nawet na słabszym sprzęcie.




         Jeżeli miałbym mieć jakieś zastrzeżenia, to byłyby one związane z, bądź co bądź, podeszłym juz wiekiem gry. Mimo odświeżenia i usprawnienia silnika, to ciągle to samo Age of Empires II, które wielkością czy graficznymi fajerwerkami nie może się równać ze współczesnymi RTSami w stylu StarCrafta. Kuleje też trochę sztuczna inteligencja przeciwników komputerowych, dlatego w AoE najlepiej grać z żywymi graczami.




         Podsumowując, Age of Empires II HD Edition to gra, w którą wstyd nie zagrać. Ci, którzy grali w oryginał na nowo przeżyją emocjonujące starcia przy dźwiękach niezapomnianych melodii, natomiast Ci, którzy widzą tytuł po raz pierwszy, poznają spory wycinek historii RTSów! Naprawdę gorąco polecam, z jednej strony jako recenzent - gra jest naprawdę solidna, rozbudowana i warta każdego grosza, a z drugiej strony jako stary wyjadacz, który nie mógł się oderwać od ulepszonej wersji swojej ulubionej gry! Jeżeli dacie szansę AoE II HD, na pewno nie pożałujecie!



Zachęcam też do lektury poradnika mojego autorstwa, który wprowadzi Was w podstawy Age of Empires II HD Edition: TUTAJ






 Plusy
 Minusy
  • Stare, dobre Age of Empires II
  • Poprawiona grafika oraz silnik
  • Wciąż zachwyca złożonością
  • Spore zróżnicowanie cywilizacji
  • Dopracowane elementy sieciowe (achievementy Steam, Steam Workshop, ulepszony matchmaking)
  • "Lekkość" aplikacji
  • Sztuczna inteligencja nie zawsze daje radę (ma w końcu 15 lat), dlatego najlepiej grać z żywym oponentem
Uwagi:
- drobne problemy z multi, które twórcy obiecują połatać do premiery

13 komentarzy:

  1. Pięknie, że podrasowali. Mówisz, że nawet animacja jest złożona z większej ilości klatek? Doskonale pomaniaczyć w starego ejdża bez problemów z kompatybilnością z nową starą grafiką :) Już się zachwycam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko mi powiedzieć czy to kwestia zwiększonej ilości klatek czy po prostu upłynnionego silnika, ale różnica jest odczuwalna i bardzo umila rozgrywkę :-)

      Usuń
    2. najlepsze porównanie tego co poprawiono byś miał patrząc na mody do AoE2 dające rozdzielczość HD np Forgotten Empires i zestawiając z HD edition.

      Usuń
    3. Pewnie tak, jednak mody to zawsze trochę śliska sprawa, często coś jest niedopracowane, tylko część rzeczy jest ulepszona itd. Osobiście lubię czasem wypróbować jakąś modyfikację, ale uważam że bezpieczniej jest nie brać tego elementu pod uwagę w recenzjach :-) Tak więc wszystko co tutaj opisuję jest oparte na porównaniach z Oryginalnym AoE

      Usuń
  2. Kompletna porażka, a nie dobra gra. Nie odblokowano limitu 20fps, gra działa koszmarnie, jest źle zoptymalizowana, są bugi w kampaniach, nowe grafiki są katastrofalne, istny skok na kase micro shitu po bardzo słabej AoE Online. Fanowskie patche więcej ulepszają niż ta kpina...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to kwestia konfiguracji Twojego sprzętu, ja testowałem AoE II na trzech maszynach, na wszystkich działała płynnie i ładnie (włącznie z obsługą kilku monitorów), a 20 fps zdecydowanie wystarczy, przecież gra ma 15 lat, nie ma tu mowy o modelach czy animacjach porównywalnych z nowymi RTS'ami. Kupując AoE II HD trzeba pamiętać, że to remake HD, z dodatkowym naciskiem na usprawnienie multi, a nie gra napisana od nowa. Dla mnie, oraz naprawdę sporej ilości znanych mi fanów AoE II, to bardzo solidny produkt.

      Usuń
  3. Gra z 99 roku ma źle działać na kompie za około 10k? ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ona nie działa źle :D Po prostu inne to były czas i inne wymagania co do płynności. Znasz simcity4? jeśli nie to zobacz, że będzie identyczna sytuacja, a ja mam z 20x lepszego kompa, niż wymagania :D

      Usuń
    2. Zgadzam się w pełni! Jeżeli gra ma animacje złożone z małej ilości klatek, to podniesienie limitu FPS'ów nic nie zmieni :-)

      Usuń
  4. DWA PYTANIA
    1. Czy zwiększono wielkość map w rozgrywkach person vs. person

    2. Czy zwiększono maksymalny limit jednostek (w starej wersji jest to 200)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już odpowiadam :-)

      1. Nie jestem pewien o co pytasz, ponieważ wydaje mi się, że już w oryginale były dostępne wszystkie wielkości. W każdym razie w AoE II HD mamy do wyboru mapki od Tiny po Giant, zarówno z singlu jak i w multi.

      2. Tak, maksymalny limit populacji jaki można wybrać został zwiększony do 500 :-)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Osobiście nie wiem o co chodzi limitem FPS, ja mam jakieś 60 fps według frapsa, a komputer mam z przed podejrzę 6 laty już czyli HD4870, E5200 OC 3,75ghz i 4GB ram nie jest to potwór jak kiedys, ale wystarczjący, że oby obecnie w miarę komfortowo grać w każdą grę od niskich do wysokich ustawień graficznych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też nie dam głowy o co chodziło osobie piszącej tamten komentarz, zgadywałbym, że poplątał/a fpsy z ilością klatek w animacji. W każdym razie z mojej strony nie zauważyłem żadnych problemów czy to w płynności animacji, czy w działaniu samej gry :-)

      Usuń